tirsdag 12. november 2013

Dag 9 - blødningsfare

En ukes tid etter operasjon av mandler øker blødningsfaren. Dette pga. at sårskorpene løsner. 2-4 % av mandeloperasjonsofrene opplever blødninger etter en ukes tid. Jeg er da selvfølgelig en av disse 2-4 %. I dag våknet jeg av at jeg svelget så mye spytt. Trodde jeg.. Etter å ha svelget en god del skjønte jeg at det var blod. Stod over vasken i noen minutter, og blodet fosset på. Etter 5 min med fossblødning stoppet det heldigvis. Blødde ca. 2-4 dl. Grensen for hva et menneske kan tåle uten å merke signifikant endring i blodtrykk er 1,5 l. Da det stoppet å blø hang det fast mye gugge og ugjenkjennelig materie fra halsen min. Jeg turte ikke å ta det bort, i tilfelle det var selve sårskorpa. Mormor henta meg, vi tok taxi til sykehuset for en titt.

ØNH-legen sugde opp masse koagulert blod fra halsen min. Deretter holdt han en neddopa dott inn mot det åpne såret for å bedøve. Så var det på 'an igjen. Inn med flammekasteren. Jeg var usikker på hva legen kom til å gjøre da vi var på vei til sykehuset, men han måtte altså brenne på nytt. Det var faktisk ikke så vondt. Ganske vant til smerte nå. Legen skjønte det var kjipt med tilbakesteg, men det er ikke noe å gjøre med det. Nå, fire timer etter brenningen, gjør det fremdeles ikke mer vondt der de brant enn på den urørte "mandelen". Har spist hele en kjøttkake og en potet, det gikk kjempebra, det var godt å mette magen litt. Det verste med tiden etter en mandeloperasjon er å være sulten hele tiden, men ikke klare å spise. Gleder meg til kvelden kommer, blir spennende å se om jeg får ytterlige smerter eller forlengelse av smerteperioden som følge av dette inngrepet i dag.

Blir mye mandelsnakk her i gården, men jeg hadde blitt veldig fornøyd hadde jeg funnet flere skriverier om nettopp dette i forkant av operasjonen.

Dette er dessverre ikke barnemat, men det blir helt klart mer overkommelig hvis man vet hva man går til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar